torsdag 14. april 2011

Verdens beste.

Bursdag i dag, og to dager til 17. Mai! Her kommer en reprise! :)



Verdens beste (Kvæfjordkake) er en av mine favorittkaker. Derfor laget jeg for noen år siden en lavkarbovariant av den som ble veldig vellykket. Sist jeg serverte den var det ingen som merket at den ikke var "ekte".  Kaker hører ikke normalt til vårt kosthold, men nå er det påske og da synes jeg det er hyggelig å servere noe til kaffekosen.

100g smør
100g sukrin+ litt flytende natren(smak)
4eggeplommer
1dl kokosmel
1/2-1 dl fløte(prøv deg fram det skal være litt konsistens på deigen)
1ts bakepulver

Marengs:
4eggehviter
2dl sukrin+natren(smak)
noen få dråper edikk
50 g hakkede/skivede mandler

4-5 dl kremfløte, sukrin ,og vaniljedråper.

Sett ovnen på 160g varmluft (175 uten)
Rør smør og sukrin/natren lett og luftig.
Rør inn eggeplommene ..en av gangen
Rør i mel og bakepulver. Bre røra utover ei bakepapirkledt langpanne.
Pisk eggehvitene nesten stive...bland inn søtt og edikk.
Pisk helt stivt. Ha eggehvitemassen ove deigen og strø over mandelspon.
Stek midt i ovnen i 30 til 40 min. Ikke åpne døren før du har stekt 30 min.
Slå av temp og la kaken stå litt i ovnen til den har temperert seg litt.
Ta ut og avkjøl. Del kaken i to. Det skal egentlig være vaniljekrem i denne kaken, men jeg liker den best med vanlig pisket kremfløte.



 Pisk  4-5 dl m søtt og vaniljedråper.
Ha kremen på den ene kakedelen ovenpå marengsen,og sett den andre oppå.

Kaken er like god dagen etter om den oppbevares kaldt.

16 kommentarer:

  1. Gleder meg til å prøve denne :)

    SvarSlett
  2. Hei! Vi prøvde oss på denne, men det var ikke så vellykket. Marengs med sukrin fikk en slags kald smak og ettersmaken var veldig bitter. Det var som om det brant som pepper på siden av tungen. Har du noen idé om hvordan man kan unngå dette? Andre søtninger enn Sukrin? Mvh Kari & Hanne

    SvarSlett
  3. Det er desverre sånn sukrin smaker.Og natren gir ofte en litt bittersmak når den har blitt varmebehandlet. Jeg bruker 50/50 natren og sukrin, men det går fint ann å bruke fx splenda. Dere må nesten prøve dere fram til en smak dere liker. Men det er nok ingen kunstige søtstoffer som smaker akkurat som sukker:)

    SvarSlett
  4. hvor får man kjøpt natren?`Som det ble nevnt over her så syntes jeg også at sukrin kan få en litt spiss smak i fht normalt sukker. Men man må vel bare prøve seg frem kanskje??

    SvarSlett
  5. Natren kan du kjøpe i alle dagligvarebutikker. Jeg bruker den flytende varianten:)

    SvarSlett
  6. Nå er det kommet noe som heter Tagatesse i helsekosten, som nok oppfører seg nærmere sukker enn de overnevnte her(uten den kalde mekaniske følelsen, hvis man bruker for mye vel og merke). Laget black and white brownies med dette med godt resultat!

    SvarSlett
  7. Det har jeg hørt om men ikke testet enda. foreløpig funker det bra å blande natren/sukrin. Det er så sjelden jeg lager kaker at jeg bryr meg ikke om at natren ikke er det sunneste en kan få i seg :)

    SvarSlett
  8. heisann. Jeg bruker stevia som finnes i flere varianter, fra 30 ganger så søt som sukker til 450 ganger...kommer an på hvor konsentrert man kjøper det. Jeg har bestilt fra usa hele tiden men fra 1.1.2012 ble det lovlig å selge i Norge :-) gir ingen bismak på bakeverket :-)

    SvarSlett
  9. Ja, det var sannelig på tide at Stevia kom i handelen her på berget også! :)

    SvarSlett
  10. Har jeg virkelig glemt å kommentere at denne fantastiske verdens beste med rette, laget og forsvant på flekken forrige helg med besøk vell og merke!!! Ps. Med tagatesse.

    SvarSlett
  11. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  12. Nytt Ps. Brukte under halvparten av sukrin- mengdene i oppskriften.

    SvarSlett
  13. Det er alltid lurt å smake på røra, da får en søtmengden en vil ha :) Hyggelig at du liker den, Gitte :)

    SvarSlett
  14. Jeg bakte denna i dag, men brukte mandelmel. Ikke bra. Mens den stivnede eggehviten ble nydelig, bla kaken bare halvstekt. Nedtur. Bruker du vanlig kokosmel som man får kjøpt på coop tru? Sånn som man også lager kokostopper av? Tusen takk for fortsatt mange herlige oppskrifter .)

    SvarSlett
  15. Nei, jeg bruker kokosmel fra helsekosten. Det er helt finmalt mel og kan ikke sammenlignes med kokosmasse. Kokosmel er drøyt i bruk, og suger til seg enormt mye fuktighet. Så om du skal bytte det ut med mandelmel vil du trenge minst dobbelt så mye!

    SvarSlett
  16. Hei! Bakte denne med tagatesse. Den fikk fort mørk farge, så måtte skru ned temperaturen en del. Kommer det an på hvor høy den er eller må den stå lavere i ovnen? Jeg smurte godt ut. Måtte ta den ut før tiden pga fargen. Mener jeg har hørt noe om tagatesse og farge...noen som husker? Men god på smak :) Tok litt vanilje burbon og tagatesse i kremen :P

    SvarSlett