fredag 1. april 2011

Brøøøøøøøød.


Det er så vanskelig å leve uten brød...og det behøver man ikke heller. Et par små skiver av mitt
gode brød kan man godt spise med god samvittghet, men ikke til hvert måltid!
Denne oppskriften er fra 2009. Og er det beste lavkarbobrødet jeg har spist synes jeg.
Brødet blir ikke fuktig eller eggete! Men smaker litt alla Dansk rugbrød.

Her er oppskriften!

6 store egg
1 beger creme fraishe
100 g malte mandler
100g malte valnøtter
150 g malte solsikkekjerner(Møllerens)
50g hele solsikkekjerner
4ss fiberhusk eller po-fiber
 Et par gode never kli
2 ts bakepulver
(om du tilsetter glutenmel bruk isteden 1 pose tørrgjær)
1ts salt
1 ss sukrin

Rør alt sammen godt i kjøkkenmaskin.
Det blir en ganske tjukk røre/deig. Spa røren opp i to silikonformer (om du bruker vanlige må du smøre dem godt)
Stek på nederste rille på varmluft 160g i
60-70 min.

Brødene blir ikke veldig høye. Og om du vill ha litt mer hevelse kan du nok tilsette litt glutenmel.
Jeg bruker ikke gluten, men mange liker/tåler det.

7 kommentarer:

  1. Ah, mitt definitive favorittbrød! <3

    SvarSlett
  2. Nå har jeg ihvertfall kopiert oppskriften, så da blir det Nannahbrød på mandag... =)

    SvarSlett
  3. hvor mange karb bli det i en skive?

    SvarSlett
  4. hele oppskrifta har i underkant av 40 karber. Lager du to brød blir det 20 pr brød. Så kan du jo veie brødet og skivene dine. Da finner du ut hvor mange karber det er pr skive:)

    SvarSlett
  5. takk for svar og oppskrift, jeg skal lage meg brød i helga, savner det! :)

    SvarSlett
  6. Min desiderte favoritt av alle lavkarbo-oppskriftene! Jeg har spist dette brødet i månedsvis, det smaker akkurat som 'vanlig' brød, synes jeg. Jeg blir aldri lei av Nannas brød.
    Takk til Nanna for mange supre oppskrifter.

    SvarSlett
  7. Så hyggelig at det faller i smak :)

    SvarSlett