lørdag 9. april 2011

Hansels nydelige Svinefilèt à la moutarde...

Dette er noe av det aller beste jeg får til middag! Og sausen er verdens beste, spør du meg.
Og det må være Hansel som lager den. Dette er en av hans paraderetter, og vi spiser den minst en gang i måneden.


1 stor svinefilèt
50 g smør
2ss olje
2 sjalottløk
4 cornichons (små usøtede sylteagurker)
2,5 dl fløte
2 ss dijonsennep
1 ss vinedikk el eplesideredikk
salt og nykvernet pepper

Rens, skyll og tørk svinefilèten, renskjær den og del den i ca tre cm tykke skiver. Varm smør og olje i en panne og stek kjøttet i ca 4 min på hver side. La kjøttet hvile varmt. (Hansle pakker det i folie.)



Hakk sjalottløk og agurker. Bland fløte, sennep og edikk i en bolle. Tilsett agurkene.
Fres sjalottløken i stekefettet. Hell over fløteblandingen og la det småkoke under omrøring
4-5 min. Anrett filètskivene på talerkenen sammen med fex brokkoli som Hansle har brukt her.
Og hell sausen over. Hansel sier at det også smaker nydelig med blomkålmos til.


Herlig Fransk bondekost på sitt beste!
( Det er dessverre  litt feil på fargen i bildet mitt. Sausen er mer gul enn brun i virkeligheten)

2 kommentarer: