torsdag 7. april 2011

Hjemmelagede Fiskekaker.

Vi kjøper frossen Torsk i store kvanta, og da er det viktig å variere litt. Hjemmelagede fiskekaker er tusen ganger bedre enn de du får kjøpt, og du kan smaksette de med hva du måtte ønske av krydder og urter.
Denne oppskriften er en grunnoppskrift. Jeg laget en dobbelt porsjon i går som jeg smaksatte med henholdsvis rødløk og gressløk. Den med rødløken ble så avgjort best, men det er jo smak og behag.

400 g torskefilet/loin
1 ts salt
1ss pofiber
1 egg
1/4 hakket rødløk
1,5 dl iskald fløte
1,5dl iskaldt vann
1/2 ts muscatnøtt
pepper

Råvarene må være så kalde som mulig før du setter igang. Det sies at fersk fisk gir best resultat, da den tar opp mer væske, men jeg synes det går utmerket med fisk som har vært frossen også.

Del fisken i terninger og kjør den i  matmølle sammen med saltet.


Tilsett krydder, pofiber, egg og løk. Kjør det sammen. Spe deretter med den iskalde fløte/vann blandingen
til deigen er passe fast. Den skal være ganske fast, men ikke hard.



Form fiskekaker med en skje dyppet i kald vann, og stek i middels varm panne i rikelig med smør.



I dag serverte jeg fiskekakene med grønnsakblanding (ikke den optimale, men den jeg hadde i frysen) og en saus av rømme, hakket slangeagurk og sitronsaft. Som jeg ofte bruker til fisk isteden for remoulade.



Fiskekakene smaker godt kalde til lunch også, og de kan fryses.

Det er i underkant av 4 karber i hele porsjonen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar