tirsdag 14. juni 2011

Nannahs Knekkebrød.



Nannah...er jo mitt alter ego. Og dette er den oppskriften jeg er mest fornøyd med av alle mine oppskrifter. (sjølskryt!) Faktum er at jeg satt og så på Wenche på Frokost-tv lage knekkebrød for 1.5 år siden. De så veldig gode ut, men var stappfulle av hvetemel og havregryn, og jeg tenkte at det må da kunne gå ann å lage noe tilsvarende! Så jeg gikk ut på kjøkkenet og satte i gang. Og det ble vellykket på første forsøk!  Knekkebrødene blir sprøde og holdbare, og mye, mye bedre enn kjøpe-knekkebrød. Dessuten er de utrolig raske å røre sammen.



200 g solsikkekjerner
1dl linfrø(50g)
1dl sesamfrø(50g
2,25 dl kruskakli (50g
2ss fiberhusk(store toppede)
1/2 ts salt
litt søtt
5dl vann



Først av alt setter du stekovnen på 160g varmluft. Bland alt det tørre, rør i vannet og la deigen stå 5-10 minutter. Til det ikke lenger synes noe vann i bunnen på bollen om du graver i den.
Smør deigen utover bakepapir på to plater, og rut opp med pizzahjul.
Jeg får 32 skiver. De må ikke være for tykke, da blir de ikke sprø. Stek begge platene samtidig i varmluft 160g 1t 10 min..la platene bytte plass to ganger underveis, og snu dem med forsiden inn
Om du ikke har varmluftsovn øk temperaturen til 180 og stek et brett av gangen.


Disse knekkebrødene er nydelige med smør og ost på. De er holdbare, og holder seg i mange dager, kansje uker (de blir aldri så gamle hos oss) i en tett metallboks.



38 kommentarer:

  1. Fantastisk bra oppskrift! Denne og knekkebrødkjeks-oppskriften er i flittig bruk her hjemme :)

    SvarSlett
  2. Takk! Så hyggelig at du liker dem:)

    SvarSlett
  3. Denne har jeg tenkt å fylle noen bokser med før jeg drar på ferie. Er veldig greit å ha med noe selv når man skal på besøk hos folk med mer standard norsk kosthold, så er man ikke til mer bry enn nødvendig ;-)

    SvarSlett
  4. Det bruker vi også gjøre :)

    SvarSlett
  5. Jeg lagde disse for første gang her om dagen, og jammen fikk jeg ikke beskjed fra samboer om å lage en ny ladning igår. Syns de er fantastisk, du e dyktig på kjøkkenet :-)

    Ps. skjønner virkelig ikke hvordan jeg skal få kommentert uten å bruke den gamle bloggen min... hmm, merkelig...

    SvarSlett
  6. Tusen takk, Grolla!

    Jeg er mer eller mindre data-analfabet, så sannelig om jeg vet!

    SvarSlett
  7. Hei! Tusen takk for inspirasjon til en nybegynner! SKulle prøve denne oppskriften i dag. Tok 2 ss splenda siden det står "litt søtt". Smurte det utover og satte ovnen på 1t på 180 grader. Da halve tida var gått lukta det plutselig brent. Smakte brent også. ;-) Ser ut som den er stekt veldig ujevnt. Lys noen steder, og mørk andre.

    Stekte på pizza-/bakepapir, kan det ha noe med saken å gjøre? Bør jeg prøve vanlig bakepapir?

    Huff, dette ble mange spørsmål, men har ikke lyst til å ødelegge posjon nr. 2.

    God helg, og igjen takk for fine oppskrifter!

    SvarSlett
  8. Takk skal du ha, Kjersti!
    Bare spør om det du lurer på.

    Jeg kan ikke se at du gjorde noe feil her, jeg...men alle stekovner er ulike. kansje din er av det varme slaget? Prøv med lavere tempratur, og blir de ikke helt gjennomtørre kan du altids tørke dem på 100g etterpå:)

    SvarSlett
  9. Tusen takk for svaret ditt! :) Glemte å sjekke innom her før jeg stekte posjon nr. 2, som også ble brent. :/ Var lenge myke og fine, men skulle bare stå "litt til", og plutselig smakte de brent også. Dessverre ser jeg det ikke før jeg tar de ut. Ser fine ut i ovnen. :)

    Prøvd tre andre lavkarbooppskrifter med suksess de to siste dagene, så skal vel ikke klage. :) Kan anbefale sitron- og limefromasj om du ikke har smakt det. NYDELIG!

    SvarSlett
  10. Det gjelder å finne den rette tiden i akkurat din ovn, ja!

    Nei, jeg har ikke smakt den. Høres friskt og godt ut, men jeg er syk for tiden. Blir lite blogging og matlaging. Kommer sterkere tilbake.

    SvarSlett
  11. Jeg bruker hvetekli(kruska) fra Regal. Det inneholder minst karber

    SvarSlett
  12. Jeg kan si at hos meg har de holdt fint fra slutten av april til nå i juli. Fant akkurat to stk i en boks jeg hadde glemt av som var akkurat like fine!

    SvarSlett
  13. Hej Nannah! Jag hittade ditt recept hos RonnieM och tänkte baka detta i dag, ger dig givetvis credit =)

    SvarSlett
  14. Tusen takk! Håper det faller i smak:)

    SvarSlett
  15. Både mamma og jeg bruker denne oppskriften nå :) Utrolig gode knekkebrød, tusen takk!

    SvarSlett
  16. Den er deilig! Tusen takk. Jeg har bakt en ny posjon i dag - og da puttet jeg litt gresskarfrø inni også fordi de er så gode. De ble supergode! :)

    SvarSlett
  17. Takk! Ja, det er kjempegodt med gresskarfrø. Du kan gjerne bytte ut solsikkekjerner med gresskar:)

    SvarSlett
  18. Fantastisk gode og har blitt et must her i huset! Men jeg har også byttet til gresskarfrø etter å ha lest at det er mye kadmium(som er ett tungmetall vi må være forsiktig med) i solsikkefrø.

    SvarSlett
  19. Hej Nannah!
    Ja Ditt knäckebröd har verkligen fått ben, jag har fått receptet från Lifezone-LCHF i Karlstad dit kom de med RonnieM fra Norge och nu är de hemma hos mig i Borgvik Värmland. Och där får de bli kvar efter ett lyckat bak, mycket goda och snabba att göra. Men mycket riktigt så får man testa sin ugn, för mig var 60 min. lite för lång tid i 180 grader, kexen blev lite mörka i ena änden av plåten. Men det är bara att sänka tiden till perfekt.

    Jag är lite nyfiken på, vad är gresskarfrö för något? finns det något svenskare sätt att säga det på? Jag skulle också vilja byta ut solrosfröna nån gång.

    Ja det löser sig nog, som han sa när han gjorde det i badkare.

    Tack för ett gott knäkkebröd Nannah. Hälsar Ethel Loberg i Bôrgvik

    SvarSlett
  20. Hei Ethel!

    Så hyggelig at knekkebrødet mitt faller i smak også i Värmland :)

    Ja, det er bra å kjenne sin egen ovn. Da kan man lett justere steketider.
    Gresskarfrø er pumpafrön på Svensk eller pumpakärnor? Pumpa er iaf gresskar :)

    Du kan ellers bruke hva som helst i disse knekkebrødene bare exprimenter deg fram til du finner en variant som passer for deg!

    Hilsen Nannah.

    SvarSlett
  21. Jo Nannah! Jag fick se den smarta google-översättningen i Din jättelånga tråd om knäkkebrödet, det va bare og före pilen over ordet så kom det på svensk. Kul!

    Ser Du? vi i värmland klarer og skrive på Norsk också.

    Du har en riktigt fin blogg och den är inlagd i min dator nu tack vare att jag hittade Dig på Lifezon- LCHF. Sån går det til i datavärlden.
    Hälsar Ethel i Bôrgvik.

    SvarSlett
  22. Och vi Nordbaggar som har Svenska vänner kan skriva på Svenska ochså! :)

    Jeg kjøper forresten alt vi trenger av kjøtt og ost osv i Värmland!:)

    Takk for det, Ethel! :)

    SvarSlett
  23. Denne oppskriften er gull verdt, og jeg bare elsker de knekkebrødene. Er jeg småsulten på kvelden, blir jeg supermett av et knekkebrød med pålegg. Nam. Har en røre klar til å stekes nå. Er 3. gang jeg lager disse. Første gang må jeg innrømme jeg ikke syns disse knekkebrødene var så gode, men nå - nå digger jeg dem! Tusen takk! :)

    SvarSlett
  24. Svar
    1. Og den dagen jeg lagde disse, så spiste jeg 4 (små) biter til kvelds. Klarte bare ikke la være, så innmari gode var de. Mye bedre enn snop! :) (Så lenge man har god ost i kjøleskapet) Tusen tusen takk for deilig oppskrift!

      Slett
  25. Hyggelig å høre at du liker dem, Jeanette :)

    SvarSlett
  26. hvor mange kcal er det i hele røren og i hvert knekkebrød? :)

    SvarSlett
  27. Jeg er ikke så nøye på kaloriene, så det har jeg faktisk ikke regnet på, men om du går inn på en næringstabell er det lett å regne ut selv :)

    SvarSlett
  28. Disse knekkebrødene har jeg bakt noen ganger nå og jeg var nødt til å dele oppskriften på disse på bloggen min. Lenket selvsagt til den flotte bloggen din. Tusen takk for herlig blogg med mye inspirasjon :)

    Påskehilsen fra synsegulla

    SvarSlett
  29. Takk skal du ha, synsegulla. Håper du har hatt en fin påske :)

    SvarSlett
  30. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  31. Heisann :) Takk for at du lager verdens beste knekkebroed! Jeg bor i Australia og har en LCHF-blogg med lesere fra flere engelskspraaklige land. I gaar oversatte jeg oppskrifta di til engelsk. Knekkebroedene dine er nemlig saa gode at lavkarbere verden over fortjener aa proeve dem - haaper det er greit :) Jeg linka selvfoelgelig til bloggen din. Her kan du se bloggposten min:

    http://aussie-lowcarb-living.blogspot.com.au/2012/04/nannahs-crispbreads.html

    Hilsen en trofast leser i Australia

    SvarSlett
  32. Kan jeg spørre hvorfor det står 50 gram i parentes når det står 1 dl i oppskriften? Jeg har alltid trodd 1 dl er 100 gram jeg. Har jeg misforstått hele målesystemet jeg da?

    SvarSlett
  33. Ja, det har du. Vekt og dl er ulikt alt ettersom hva du skal veie. fx vil 50 g kli være mye mer enn 1 dl, mens 1 dl mandler kanskje veier mer enn 50 g

    SvarSlett
  34. Oi Oki. Jeg veksler litt mellom målebeger og vekt som ofte går tom for batteri :) jeg har akkurat laget en røre nå men målebeger og da tok jeg 50 ml ikke 100 ml begeret på alt som er 50 gram og oppskriften. Doblet den til og med så håper det blir riktig altså :/
    ett tips er å alltid knuse linfrø for da får man utnyttet oljen i dem bedre, ellers går de ufordøyd gjennom systemet :) jeg knuser dem i blender, stavmikser er nytteløst..

    SvarSlett
    Svar
    1. Så om jeg har forstått det riktig så er det vekt som gjelder på gram og målebeger som gjelder på dl? Da har jeg gjort det helt omvendt nå

      Slett