onsdag 15. juni 2011

MUK...vet du hva det betyr?

Maskinbehandlet slakteriavfall, MUK eller mekanisk utbenet kjøtt, er en billig måte å drøye dyrt kjøtt på. Det er ikke tillatt å kalle MUK for kjøtt, men det gjøres likevel.


 Når du kjøper en Kebab på by'n ...hva tror du egentlig den inneholder? Pitabrød, salat, rømmedressing, mais...joda, men hva slags kjøtt er det egentlig du spiser?  Har du tenkt over det? nesten all Kebab som lages i Norge er MUK.

 MUK er en masse som lages ved at bein og annet avfall fra slaktede griser eller fjørkre sendes gjennom en spesiell maskin. Disse MUK-maskinene behandler slakteriavfallet slik at også kjøttrester, som ikke lar seg skjære bort med kniv, utnyttes. I tillegg følger det med en del beinmarg, bindevev og beinrester. Av den grunn er det ikke tillatt å lage MUK av storfe og sau, da det kan spre sykdommer som kugalskap.
Fremdeles sulten?

 Foreløpig har ikke MUK tatt helt av i Norge. Du behøver likevel ikke å lete lenge for å finne mat med MUK i en norsk kjøledisk. Det meste som selges av mat med MUK, merkes ikke i det hele tatt. Dette gjelder særlig ferdigmat av kylling og kalkun. Som pølser og andre farseprodukter.





I følge Forbrukerådet, der jeg har hentet min informasjon, produserer blant annet Prior MUK i store mengder.
 Alt kjøttet i kyllingpølser, kjøttboller og annen ferdigmat av fjærkre utvinnes fra skrottene som er igjen etter at filetene er skåret ut.
Likevel lar de være å merke produktene med MUK.

Til tross for gjentatte henvendelser fra Forbrukerrådet har Mattilsynet ennå ikke svart på hva de akter å gjøre med manglende merking av MUK i norske kjøttvarer.


Ikke fult så sulten sa du?

7 kommentarer:

  1. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  2. Altså, akkurat det med MUK, det tar jeg ikke så høytidelig. Alvorlig talt; det er mat! Jeg er HELT for ressursutnyttelsen. Det er økonomisk og det er miljøvennlig. MUK er ikke indrefilet akkurat, men det ER mat! Så lenge næringsinnholdet på pakka er riktig er jeg all for it, uten å få presset på meg de ulekre detaljene.

    SvarSlett
  3. Men jeg fikk det på mail alikevel, Nina. Og du må få lov å mene det du vill.Om alle var enige ble det ingen diskusjoner, og fryktelig kjedelig!

    SvarSlett
  4. Så ikke at du hadde postet igjen. Det viktige må jo være at det ikke jukses med merkingen av varene. Så vi forbrukere selv kan velge hva vi skal spise.

    SvarSlett
  5. Men det er ingenting helseskadelig med MUK? Så lenge det er kjøtt og benrester tenker jeg det er like sunt som en indrefilet? Syntes det er bra å bruke "hele kua" :)

    Men det kan selvfølgelig merkes, for all del.

    SvarSlett
  6. kylling og kalkunpølsene fra Rema 1000 er ikke MUK kjøtt. De har vært best i test på TV2hjelper deg der nettopp dette ble tatt opp i en test.

    SvarSlett
  7. Da har du annen informasjon enn meg. Håper du har rett, Jeanette :)

    SvarSlett