lørdag 2. april 2011

Foccacia m ost



Det har vært en Lørdag i hjemmekosens navn. Jeg har bakt en helt fantastisk Foccacia-variant som egentlig skulle bli rundstykker, men det er ikke alltid eksperimenter går som man tror...no Sir...

Men fabelaktig godt ble det, og veldig lite karber var det i dem. Oppskriften er en litt ombygget versjon av Linneva sin rundstykkeoppskrift inne på Lavkarbo.no,

2 dl sesamfrø
1 dl linfrø
4 ss mandelmel
20 g pofiber
5 ss Fibrex
1 ss Fiberhusk
2 ts bakepulver
2 ts sukrin
1/2 dl kremfløte
8 egg
7dl revet mild hvitost

Bland alt godt sammen i kjøkkenmaskin. La deigen vile i ti minutter.Sett stekovnen på 175g varmluft
200g om du ikke har varmluftskomfyr. Kle en liten langpanne ca 30x30  med bakepapir.
Stekes midt i ovnen 20-25 minutter. Jeg fikk 12 store biter av denne porsjonen.

For karbetellere var det 13 karber i hele røra om man ikke regner karber i egg....for de som teller med eggene blir det ca 20. Så en ganske stor bit av dette Focacciabrødet gir ikke mer enn 1,1 -1,8 karber.

De smakte helt nydelig med pålegg på, men er jo supre til for eksempel en kylling BLT sandwich.





3 kommentarer:

  1. Heisann, dette så godt ut!
    Vet du om det er noe jeg kan bruke i stedet for Fibrex?? Har ikke det....
    Stor fan av oppskriftene dine, bruker dem flittig :o)

    SvarSlett
  2. Det går sikkert fint å bytte ut med pofiber eller fiberhusk. Så koselig at du liker oppskriftene mine :)

    SvarSlett
  3. Å ja! Har skrevet ut hele oppskriftstråden din og bruker den flittig. Fiberhusk og pofiber har jeg!!

    SvarSlett