søndag 22. mai 2011

Rødvinsbakte Lammeskanker med soppstuing.


Ikke typisk vårmat dette, men en regntung Søndag i Mai var dette midt i blinken!
Lammeskanker er etter min mening det aller beste kjøttet på lammet.
 På denne årstiden kan det være vanskelig å få tak i fersk lammekjøtt,
 men umulig er det ikke.Vi kjøpte i Sverige.
 Bak kjøttet så lenge at det løsner fra benet,
 og du får et herlig, mørt, nydelig kjøtt med smak av Estragon og rødvin.




4 lammeskanker (1 pr pers)
4 dl rødvin
Smør
2 ts Estragon
1 hvitløksfed
salt og pepper

Sett stekovnen på 175g varmluft.. Tørk det romtempererte kjøttet, og brun det godt på alle sider på høy varme.


Ha kjøttet over i en smurt ildfast form. Gni kjøttet inn med hviløken. Kok ut pannen med rødvin, og hell over kjøttet. Salte og peppre og strø over tørket Estragon.


Sett kjøttet i ovnen. Stek i 30 min. Skru ned til 130g  og la kjøttet bake videre i vinen i 3 og 1/2 time. Til det er helt mørt. Øs over kraften en gang iblandt. Når det gjenstår 30 min kan du lage soppstuingen.

400 g sopp
1 gul løk
1,5 dl fløte
1 liten ss dijonsenepp
1 liten ss eplesideredikk
salt og pepper

Grovhakk sopp og løk, og fres det i smør til løken er blank og soppen har gitt fra seg væske.
Ha i fløten og smak til med krydder, edikk og senepp. La stuingen småkoke til den tykkner.

Ta kjøttet ut av ovnen og la det hvile i ti min.

Anrett på talerken med soppstuingen og litt kryddergrønt. Server rødvinsskyen ved siden av, og gjerne rødvin til maten!



 Denne oppskriften er inspirert av Andreas Viestad.

4 kommentarer:

  1. Ååå. Denne så god ut!

    SvarSlett
  2. Mmmm! Sikle! Dette spiste jeg også til middag for et par uker siden, men med jordskokkmos til. Digg!

    Halalslaktere pleier også å ha lammeskanker nesten året rundt.

    SvarSlett
  3. Det er sant! Så lurt!

    Jeg laget 4 skanker, og det var alt for mye mat for oss to. Så jeg varmet opp resten i rødvin og kraft dagen etter med blomkålmos til. Det smakte igrunnen enda bedre da! Atpåtil ble det kraft igjen til suppemiddag dag 3. Så dette gav mye og god middag for en billig penge!

    SvarSlett
  4. Hehe, ja en skank pleier å holde til en person. Men jeg spiser meg alltid sprekkmett på skanker. Det er jo bare alt for godt! Jeg tror aldri jeg har laget suppe på lammekjøtt. Men det høres veldig godt ut.

    SvarSlett