mandag 2. mai 2011

Gul currysuppe med strimlet svinekjøtt


Som den suppeglade personen jeg er lager jeg ofte en god suppe til lunch eller middag.
I dag ble det denne milde og gode currysuppa.



300 g strimlet svinekjøtt
1 bit purre
smør
salt,pepper og paprika
*******************
1 bit purre
1 ring orange paprika
1 bit fersk ingefær
1 fedd hvitløk
1 liter kalvebuljong
2 ts gul curry
1 ts gurkemeje
1 ts paprika
2 ts eplesidereddik
2 dl kremfløte eller kokosmelk
1,5 ts johannesbrødkjernemel
salt og pepper
bitte litt sukrin

Finhakk purre,paprika og hvitløk. Skrell ingefærbiten. Du kan eneten rive den fint. eller ha den hel i suppa. Velger du det siste fisker du biten opp av suppa før du serverer.
Fres i smør sammen med krydderet.


La det frese i et par minutter. Tilsett buljongen og kok opp. La suppen småkoke i ti minutter.
Imens strimler du svinekjøttet, og purren. Stek i smør og kryddre.



Hold den ferdigstekte kjøtt/purremixen varm. Spe suppa med fløte/kokosmelken. Rør ut  johannesbrødkjernemelet i en skvett vann og hell i suppa rett før den koker mens du rører kraftig. La den koke noen minutter. Er den for tynn har du i litt mer. Smak til med salt, pepper, eplesideredikk og sukrin.
Hell suppa opp i varme suppetalerkener og legg et par gode skjeer kjøtt/purre blanding i midten.
Pynt med bladpersille.


4 kommentarer:

  1. Jeg digger også supper, og denne så skikkelig deilig ut. Og kul farge!

    Tror du den funker uten johannesbrødkjernemelet, eller blir den alt for tynn da?

    SvarSlett
  2. Jeg synes den blir tynn, men det er jo smak og behag. Ikke alle liker konsistens på JBK, men jeg har vendt meg til den og nå har den blitt det "normale".

    SvarSlett
  3. Oj for en bra timing.. Begynner på lavkarbo på torsdag, så leter nå etter oppskrifter! Kommer nok innom igjen!! :D Legger en link til deg fra bloggen min så lenge.

    SvarSlett
  4. Ok. Jeg får prøve meg uten tror jeg ;) Tror aldri jeg klarer å vende meg til den jbkm'en dessverre.

    SvarSlett