torsdag 12. mai 2011

Landkyllingbryst med lime-currysaus.


En nydelig middag på en helt vanlig hverdag. Det synes jeg man skal unne seg iblandt.
Disse brystene har skinn og innervinge. De er store og delikate. Så et bryst pr person holder lenge.
Nydelig, saftig kjøtt var det, og med sessongens asparges og en syrlig, mild lime-currysaus til ble det perfekt for våre ganer.


To kyllingbryst med skinn og innervinge
smør
salt,pepper og estragon

Ta kyllingbrystene ut av kjøleskapet minst en time før de skal stekes.
Sett stekovnen på 175g varmluft.
Kryddre kyllingbrystene med salt og pepper, og brun dem godt på begge sider.
La dem steke vider i ovnen i ca 20 minutter.Lengre om de er veldig tykke. Jeg strødde på litt Estragon etter halve steketiden.



Imens lager du tilbehøret.Jeg brukte en bunt asparges til to personer. Knekk aspargesen på sitt naturlige knekkpunkt. Er den veldig grov kan du skrelle den nederste delen. Det var ikke nødvendig med disse. Kok opp 1 liter vann med 1ss salt og 2 ts sukrin.
Ha aspargesen i det kokende vannet og kok den i et minutt. Er stilkene grove trenger de kansje to.

Lime-currysaus.

2eggeplommer
1dl fløte
75g smør
saft og revet skall av en liten lime
2 ts curry
1liten ss sukrin

Bland alt i en tykkbunnet kjele eller i en bolle over vannbad. Sett plata på middels varme og rør til sausen tykkner. Den må ikke koke!
Smak til med mer salt eller søtt om nødvendig. La brystene hvile i minst ti minutter før du skjærer i dem. Server kyllingbrystene med sausen, asparges, noen cherrytomater og litt grønt. (og glem ikke den gode stekesjyen fra pannen da)





1 kommentar:

  1. For en nydelig middag! Deilig med ordentlige kyllingbryst. Skjønner ikke hvorfor skinnet alltid er fjerna på de vanlige brystene, det er jo der all smaken og saftigheten sitter! Og veldig spennende saus, den skal jeg prøve meg på så fort jeg får anledning. Til helga kanskje ;)

    SvarSlett