mandag 2. januar 2012

Rødvinsbakt Elgstek.



Jeg vil først få benytte anledningen til å ønske dere alle et riktig godt nyttår! Julen ble travel og lite ble blogget, men jeg håper at 2012 vil bli et godt bloggår!

Heldig er den som har elgkjøtt i fryseren!  Det nye året ble hilset med en saftig rødvinsbakt elgstek. Rødvinen setter fin smak og farge på steken, og sausen blir nydelig!


Gni steken godt inn med salt,pepper og timian. Helst dagen i forveien. Ha 3 dl rødvin i langpannen og legg i den romtempererte steken. Ha litt smeltet smør i formen og over steken. En halv løk og noen biter sopp legges i vinen og gjør at kraften blir ekstra god. Steken settes i ovnene på 110g varmluft til steketermometeret viser 65g (svakt rosa) dette tar sikkert 4-5 timer.Øs over rødvinsskyen av og til.

Når steken er klar tar du den ut og lar den hvile innpakket i folie i 20 min. Imens lager du grønnsaker og saus.


Sil kraften fra langpannen over i en kjele. Tilsett 1.5 dl rømme og 1.5 dl fløte. Kok opp og smak til med litt sukkerfritt tyttebærsyltetøy, soyasaus, salt og pepper. Du kan godt tykne sausen med Johannesbrødkjærnemel om du vil. Hold sausen varm og fres ønskede grønnsaker i smør.


Jeg brukte løk,sopp, litt gulrot, erter og brokkoli. 


Skjær steken i pene skiver og anrett på varme tallerkener med grønsaker og varm saus.
Lettlaget, nydelig mat til mange. Om dere er to har dere middag i flere dager!


2 kommentarer:

  1. Åh, jeg har ikke tålmodighet til å vente på en stek i ovnen, uansett hvor godt det ser ut og kanskje smaker. :)

    SvarSlett
  2. Åh, vann i munn... når er elgjakta sa du? ; )

    SvarSlett