mandag 26. september 2011

Hansels fylte løk.


Hansel er som sagt både flink til, og glad i å lage mat. Denne retten fikk jeg servert til middag på Fredag!



4 ganske store gule løk
400 g kjøttdeig
3 småtomater
2 skiver squash
5-6 sorte oliven
1 hvitløksbåt
2 ringer rød paprika
2-3 ss sukkerfri ketchup
salt og pepper
oregano
paprikapulver
reven ost (gjerne Västerbottens)

Skrell løken og hul de ut. Skjær litt av bunnen så de står støtt. Det gjør ikke no om det blir hull tvers igjenom.
Forvell løken i lettsaltet vann i 10 minutter.


Imens lager du fyllet.
 Sett stekovnen på 175g varmluft.
Hakk det du har gravd ut av løken sammen med tomater, paprika, squash og oliven.




Brun det i panna sammen med kjøttdeigen. Smak til med ketchup og krydder.



Ta opp løken og la de renne godt av. Sett dem i en smurt ildfast form. eller i stekepanna dersom den tåler stekovnen. Fyll løken med kjøttdeigblandingen. Det som ikke får plass legger du bare rundt.
Strø over godt med revet ost. Og stek i stekovnen 15-20 minutter.



Løken blir søt og helt nydelig på smak! Hansel serverte enkel grønn salat til, og en rømmeklatt eller to.
Nydelig middag!




3 kommentarer:

  1. Det er litt dårlig gjort at jeg kommer over innlegg som dette, når det enda er noen timer til jeg kommer meg hjem til middagslaging. Sulten NÅ! Ser skikkelig digg ut!

    SvarSlett
  2. Dette var en ny og spennende rett for meg som helt sikkert skal prøves, takk for tipset ☺

    SvarSlett
  3. Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.

    SvarSlett