tirsdag 6. mars 2012

Ostegratinert Kasslerform med cherrytomater og sennep


Kassler kaller Svenskene det. Vi sier hamburgerrygg.
 Kassler er surret, røkt,saltet, ferdig stekt/kokt, svinekam, 
og vi kjøper den i Sverige i store stykker. 
Kjøttet er saftig og godt med ganske mild røksmak,
 og befinner seg milevis unna de tørre, lett harske sommerkotelettene
 som selges  her i sommerhalvåret. Der restene av juleslaktet røkes
 for å kamuflere hvor gammelt kjøttet er
 Kasslern kan du bruke til pålegg, i salater, du kan steke den i skiver
 ved siden av egg, du kan bruke den i omeletter og paier.
 Her har jeg valgt å la den spille hovedrollen i en form
 sammen med ost,fløte,sennep,tomater og urter. 


Du trenger:
1 bit kassler (eller annen røkt skinke)
1-2 ss dijonsennep
1,5 dl fløte
cherrytomater
krydderurter
masse mild, revet ost



 Del kassleren i skiver og ta av tråden den er surret med.
 Del hver skive i to halve.
Smør en ildfast form og legg kasslerhalvdelene
 i taksteinsmønster. Bland fløte, dijon,
en god slump revet ost og hakkede krydderurter.
 Jeg brukte basilikum og oregano denne gangen,
 men estragon er også godt til.
Strø halve cherrytomater over kassleren,
og hell fløte/osteblandingen over
. Strø masse revet ost på toppen.
 Kasslerern og dijonsennepen er ganske salte,
 så jeg synes en mild nøytral ost smaker best her.



Stek formen på 175g varmluft i 20-30 minuttert til osten har blitt pent gyllen og sausen bobler.
Jeg serverte den med wokgrønsaker fra fryseren.
 Det var det jeg hadde for hånden, men en mild kremet mos av for eksempel brokkoli
 hadde vært nydelig ved siden av.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar