torsdag 2. juni 2011

Hamburgere av malt Entrecott med Västerbottenost, bacon og tomatdressing.


Ja jeg vet jeg lovet at jeg skulle blogge de Amerikanske Entrecottene vi grillet i går kveld, men fotografen (dvs. meg glemte faktisk å ta bilder) Så da får de vente. Synd igrunnen for de var aldeles nydelige.

Men nydelige ble disse hamburgerne også. Vi fikk slaktern til å male opp et stort stykke entrecott til oss. Bedre burgerkjøtt får du neppe! 


Hamburgere.

600 g malt entrecott
1 middels finhakket løk
1 finhakket hvitløksfedd
2 ss worstershiresauce
salt og pepper.

Kna deigen sammen for hånd og la den hvile i kjøleskapet i 30 min. Deretter i romtepratur i nye 30 min.
Da får smakene tid til å sette seg. Imens kan du lage en god tomatdressing.



Nannahs tomatdressing.

2 dl Hellmans majones
1-2 ss sukkerfri ketchup
1 ts worchestershiresauce
2 hakkede plommetomater
1/2 ts løkpulver
Litt hviløkspulver
1-2 ts paprikapulver
1 ts finhakket rød chilli eller chillipulver
1 ts sukrinmelis

Rør alt godt sammen og smak til om du trenger mer av noe.



Legg baconskiver på bakepairkledt langpanne. Denne metoden er grei og sparer deg for steksprut og os. Særlig om du skal steke mye bacon. Sett ovnen på175g varmluft og stek i 12-15 min. La baconskivene renne av på kjøkkenpapir så de holder seg sprøde.





Form like store burgere av deigen. Stek dem i smør på god varme. Snu dem når det pipler blodvann opp på den rå siden. Stek de noen få minutter til. Ta pannen av varmen og legg på ost. Sett på lokk og la osten smelte. Jeg serverte dem med grønt, tomatdressing, rødløk og burgerbrød alla pølsebrødene til "Chillidogs" Oppskrift finner du her



1 kommentar: