søndag 12. juni 2011

Bestemors Estragonkryddrede kyllingsuppe.


Da det regnet som værst denne uka følte jeg virkelig trang til noe godt og varmt i skrotten.
Hva er vel bedre enn en god suppe! Comfortfood nr1 for meg.
Denne kyllingsuppa er en av mine favoritter, og den smaker helt klart best på denne tiden av året da jeg kan hente ferske urter fra hagen.
Oppskriften er min...ikke Bestemors, men det er ingen moderne suppe dette. Så derfor ble det Bestemors kyllingsuppe likså godt!


Oppskriften er passe til to sultne personer.

2 kyllingfileter
1 liten løk
en liten boks skivet sopp
hønsebuljong eller fond
1 liter vann
2,5 dl fløte
1-2 ts eddik(helst bringebær, men annen går fint)
salt og pepper
1-2 ts sukrin
2 ts gurkemeie
sitron/lime
smør
JBK etter behov og lyst
finkuttet frisk Estragon og persille



Strimle kyllingkjøttet fint. Brun kjøtt,sopp og hakket løk i smør i en gryte. Salte og peppre.
Strø over Gurkemeje for fin farge på suppen.Fres et par minutter. Hell på vann og fond/buljongterninger.
Kok opp og la suppen småkoke 10-15 minutter på svak varme.



Hell i fløten og smak til med salt, pepper, sukrin og edikk. Det er ikke absolutt nødvendig med edikk, men jeg synes det gir en fin, litt skarp smak som kler denne ellers så milde suppen. 

Ikke for mye edikk, den skal ikke bli syrlig. Bare en anelse skarp. Ønsker du en tykkere suppe kan du røre ut litt JBK (johannesbrødkjernemel) i vann og ha i suppa nå. Gi den et kort oppkok iså fall.

 Du kan også bruke den gammeldagse metoden. Da har du to rå eggeplommer i en skål, og heller på et par dl glovarm men ikke kokende suppe mens du visper. Etterpå visper du blandingen inn i resten av suppen. Den må ikke koke etterpå.

Ha i finhakkede krydderurter og la dem trekke et par minutter for at smaken skal komme bedre frem.En liten skvis Lime eller Sitronsaft frisker opp om du har lyst.
Øs opp i rause suppeboller og nyt at du ikke behøver å gå ut i regnet!




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar