søndag 12. februar 2012

Hjortebiff med tyttebærsaus og rosenkålmos.


Det ble en sen, men god middag på Hansel og meg denne Søndagen.
 Oppskriften tror jeg er Børge Ouslands, men jeg har gjort noen små forandringer på sausen.
Hjortebiff er nydelig, mørt kjøtt med en ganske fremtredende viltsmak.
 Baconet gjør seg seg veldig godt i lag med dette kjøttet syntes jeg.
Hjortebiff kan være litt vanskelig å få tak i her på Øslandet.
Vi kjøper i Sverige. Som det meste av kjøttet vi bruker.


Til 4 porsjoner trenger du:

4 biffer av Hjortekjøtt ca 150-200g
3 dl fløte
1/2 liten løk
2-3 aromasopp
2-3 ss rørte tyttebær (sukrin)
1 ts tørket Timian
1-2 ss soyasaus
salt og pepper
smør til steking
100g bacon
****************
400g rosenkål
1 god stor smørklatt
ferskrevet Muscatnøtt
salt og pepper


La biffene hvile i romstemperatur i minst en time før du steker dem.
Sett stekovnen på 175g varmluft.
 Surr biffene med baconskiver, og strø på salt og pepper. 
La smøret bli godt brunt i en panne,
 og stek biffene pent brune på hver side 2-3 minutter.
 Legg de over på en stekeplate og stek videre i ovnen i ca 10 min.
 Da ble mine rosa inni.
Brun finhakket løk og sopp i det brune smøret etter biffene.
Strø over Timian. Hell på fløte, tyttebær og soyasaus.
 La sausen småkoke til den tykner. Det tar 6-8 minutter.







Kok opp en pakke med frosne rosenkål. Det er ikke nødvendig og bruker dyre, ferske til mosen.
Frosne blir like godt. Det er Nellie  inne på Lavkarbo.no  som satte meg på ideen med mos av Rosenkål, og jeg blir like overrasket hver gang over hvor godt det er. Rosenkålen som ofte er litt besk på smak, blir til en søt og god mos som minner om potetstappe i konsistensen.


Når kålen kjennes mør. Heller du den i et dørslag og lar den renne godt av. 
Så moser du den med stavmixer sammen med smør og krydder. Smak til.
Server biffene med rosenkålmosen, sausen, og gjerne noen fler tyttebær til pynt.





3 kommentarer:

  1. Aåååkei, din fristerinne. Nå er det RETT før jeg inviterer meg selv på middag hos deg. Jeg kommer til å ha våte drømmer om den middagen der i natt.

    SvarSlett
  2. Hehe, bare å si ifra det! Du er hjertelig velkommen vet du!

    Det var en veldig god middag, og tyttebærsausen var nydelig!

    SvarSlett
  3. Oi oi oi, dette så godt ut!! Skikkelig søndagsmiddag!! Tennene løper i vann... ;-)
    Hjort er bare så nydelig, og dette tilbehøret så kjempegodt ut...

    Tove
    http://sjelemat.blogspot.com/

    SvarSlett