fredag 27. januar 2012

Tom Ka Gai ..... Thailandsk kyllingsuppe



Vi er i det Asiatiske hjørnet av lavkarbo denne uka, Hansel og jeg. Og i dag byr vi på en tradisjonell Thai-suppe med kokosmelk og kylling. Den perfekte suppen i vinterkulda med masse god smak og varme.
Rask og lage er den også. Særlig om du som jeg har noen rester av stekt kyllingfilet i kjøleskapet.


Til fire porsjoner trenger du:

2 kyllingbrystfileter i biter eller rester av stekt/kokt kylling
1.4 liter god kyllingkraft eller buljong
4 kaffir lime blader
1 stilk sitrongress
2.5 dl skivet fersk sopp. Gjerne shiitake
en ca 5 cm stor bit finhakket galangal eller ingefær
1-3 røde chillipepper (kommer ann på hvor hot du liker suppa
1ss rødt chillipulver
1 boks kokosmelk (ikke det tynne)
saft av 1 lime
2 ss fishsauce
1 ss sukrin
4 små skivede vårløk
1 liten gulrot i staver (kan skøyfes)
Frisk koriander til pynt




Finhakk chilli og galangal/ingefær. Del soppen i skiver. Ha dem i en gryte sammen med sitrongress og limeblader. Jeg gnir og krøller blader/gress litt i hånda først.Hell på kyllingkraft. Kok opp. Tilsett kyllingen i biter. Kok i ca 5 minutter. Litt lenger om kyllingen var rå.



 Skru ned varmen litt og tilsett det tjukke i en boks  kokosmelk ,fishsauce, vårløk og gulrot.


Småkok suppen i 2-3 minutter og smak til med limesaften, sukrin og kansje litt mer fishsauce om den ikke er salte nok. Suppen skal smake balansert sterkt/surt/søtt/salt.Ta ut limebladene og sitrongresset før du serverer suppen. Om du vil ha en mer kremet suppe tilsetter du litt mer kokosmelk. Server straks med nyklippet koriander over.







8 kommentarer:

  1. Oyoyoyyy!!!! Dette blir dagens, er så heldig å asiatisk butikk rett i nærheten, løper og kjøper!

    SvarSlett
  2. Mmm! En av verdens beste supper! Dette må jeg lage til uka.

    SvarSlett
  3. Den ble skikkelig god ja, enda jeg pysa nok litt med chillien! Som du ser trener jeg på å like Koriander, Frida! ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe! Så bra! Og jeg er jo levende eksempel på at det går an å gå fra å synes koriander smaker såpe, til å bli blodfan. Det er så verdt det :D

      Slett
    2. Har du sett knekkebrødene dine har havnet på dagbladet.no?

      http://www.dagbladet.no/2012/01/28/tema/helse/klikk/oppskrifter/19987742/

      Slett
  4. Nok et Oy! Fantastisk god som ventet! c",)

    SvarSlett
  5. Takk Gitte og Frida!

    Jo, jeg har sett knekkebrødene på Dagbladet.no. Morro :)

    SvarSlett
  6. Nam nam-:)
    Så fin blogg du har-:)))

    SvarSlett